Kontrakt B2B – co to takiego?
W przypadku jednorazowego zapotrzebowania na określone produkty lub usługi, umowa o pracę staje się mało przydatna. W tym przypadku, można zastosować porozumienia cywilnoprawne, które zobowiązują osobę fizyczną do wykonania określonego typu czynności. Nową formą nawiązania współpracy jest kontrakt B2B, z którym prawnik e-commerce spotyka się bardzo często. Na czym polega ta forma działania?
Czym jest umowa B2B?
To specyficzny typ współpracy, który ustalany jest między minimum dwoma przedsiębiorstwami. Zwykle jest ona stosowana w przypadku, gdy jednoosobowe działalności gospodarcze świadczą swoje usługi dla potrzeb innych firm. Samozatrudniony pracownik, który może wystawić faktury za przeprowadzone operacje to znaczne odciążenie kosztów i obowiązków pracodawcy.
Współpraca opiera się na podstawie reguł, które zostały zawarte w obustronnie podpisanym porozumieniu. Tego typu formy kooperacji nie podlegają Kodeksowi pracy, przez co mogą być bardziej elastyczną formą zatrudnienia. Obsługa prawna sklepów internetowych z wykorzystaniem kontraktu B2B ma sporo zalet, jednak dla osoby samozatrudnionej może również przysporzyć problemów.
Kluczem popularności są koszty pracownika
W przypadku standardowej umowy o pracę, przedsiębiorcy zatrudniający personel na stałe, muszą liczyć się z dużymi kosztami obsługi pracownika. Kancelaria prawna e-commerce wskazuje, że wbrew powszechnej opinii, stawki te nie ograniczają się do kwoty brutto zawartej w umowie. Zatrudniając ludzi, pracodawca musi odprowadzać za nich składkę emerytalną, rentową, środki na fundusz pracy oraz składkę wypadkową. Przez to koszty obsługi pracownika mogą znacznie wzrosnąć.
W przypadku konraktu B2B, sprawa wygląda inaczej. Tutaj nie ma obowiązków pracowniczych, ze względu na fakt, iż umowa nie podlega pod Kodeks. Dodatkowo samozatrudniony wystawia faktury samodzielnie, przez co zobowiązany jest także do dopełnienia pozostałych obowiązków dotyczących odprowadzenia podatków. W tej sytuacji zatrudniający ma znacznie obniżone koszty utrzymania pracownika, ten z kolei cieszy się wyższym wynagrodzeniem.
Kontrakt B2B tylko dla firm
Osoby, które decydują się na założenie działalności gospodarczej, muszą pamiętać o standardowych opłatach wynikających z prowadzenia firmy. Przede wszystkim, ważne są regularnie odprowadzane składki ZUS. W skład dodatkowych kosztów mogą wchodzić:
- opłaty związane z usługami księgowej,
- koszty prowadzenia konta firmowego,
- zaliczki na opodatkowanie pracy.
Do prowadzenia takiej działalności być może przydatna okaże się też kancelaria prawna. Sklepy internetowe oraz jednoosobowe działalności gospodarcze wymagają sporej wiedzy, którą można uzyskać korzystając z zaufanych specjalistów.
Może spodobać Ci się również:
Dzisiejsze peruki dzięki nowym technologiom wyglądają zupełnie, jak naturalne włosy. Wiele względów determinuje wybór tej opcji. Może być to zwykła chęć wypróbowania nowej fryzury lub okazjonalna zmiana nie wymagająca interwencji…
Czytaj więcej