Czy pracodawca musi zapewnić pracownikom środki ochrony osobistej? Jak kwestia ta uregulowana jest przez przepisy?

photo 1581094480465 4e6c25fb4a52cropentropycstinysrgbfitmaxfmjpgixidM3wxNDA1NTd8MHwxfHNlYXJjaHwxMnx8d29ya2VyfGVufDF8MHx8fDE3MDIyOTY0ODd8MAixlibrb 4.0.3q80w1080

Stosowanie środków ochrony osobistej przez pracowników pozwala na ich skuteczną ochronę przed występującymi w miejscu pracy zagrożeniami. Pracownik nie może pracować w miejscu, gdzie narażony jest na niebezpieczeństwo bez odpowiednich zabezpieczeń Jednak, kto dokładnie jest zobowiązany do zapewnienia środków ochrony w zakładach pracy?

Ochrona pracownika w miejscu pracy – jakich przepisów trzeba przestrzegać?

Osoby pracujące w firmach, gdzie istnieje ryzyko uszkodzenia ciała, muszą być odpowiednio zabezpieczone. Pozostaje jednak pytanie, kto dokładnie powinien zadbać o takie zabezpieczenie? W firmach zatrudniających pracowników, to ich właściciele mają obowiązek zapewnić swoim pracownikom środki ochrony osobistej.

Wszelkie regulacje zawarte są w przepisach BHP. Niekiedy konieczne jest przeprowadzanie również specjalnych pomiarów mających na celu określenie poziomu niebezpieczeństwa. Co więcej, zakupione przez pracodawcę środki ochrony, muszą spełniać określone wymagania, aby ochrona była wysoka, a stosowane akcesoria wykonane z dobrej jakości materiałów zwiększających bezpieczeństwo.

Jakie środki ochrony stosowane są najczęściej?

Jeżeli chodzi o ochronę pracowników, to najczęściej stosuje się tu:: obuwie robocze, odzież roboczą, okulary ochronne, akcesoria chroniące przed hałasem, maski ochronne, kaski, rękawice ochronne, szelki do pracy na wysokości itp. Wszystkie te elementy mają za zadanie chronić przed różnymi zagrożeniami.

Pracodawca musi mieć świadomość istniejących niebezpieczeństw i zadbać o to, aby zminimalizować ryzyko jakiegokolwiek wypadku w miejscu pracy. Oczywiście poszczególne środki ochrony wybierane są w zależności od tego, jakie dokładnie istnieją w danym miejscy zagrożenia. Podstawowa ochrona poprzez noszenie odzieży ochronnej, okularów ochronnych, czy innych środków jest ważnym aspektem dla pracowników.

Kto ponosi koszty za środki ochrony stosowane przez pracownika?

Właściciel firmy zatrudniający pracowników ma obowiązek zapewnienia im środków ochrony osobistej nieodpłatnie. Oznacza to, że pracownicy nie ponoszą tutaj żadnych kosztów związanych z otrzymanymi akcesoriami zapewniającymi ochronę podczas pracy.

Co więcej, poszczególne elementy ochrony, powinny być regularnie wymieniane, jeżeli te poprzednie ulegną zużyciu lub zniszczeniu. Zdarza się również, że pracodawca przekazuje pracownikowi określoną sumę pieniędzy na zakup wymaganych środków ochrony np. stroju roboczego, czy butów roboczych. Ostatecznie jednak jest to kwestia indywidualna każdej firmy.

Może spodobać Ci się również:

unnamed file

Jak prowadzić Instagram firmowy? Kilka ważnych wskazówek

1 listopada 2021

Instagram to jeden z popularniejszych portali społecznościowych, z którego korzysta mnóstwo osób. Obserwowanie poszczególnych kont lub samodzielne dodawanie zdjęć to czynność znana każdemu użytkownikowi Instagrama. Jednak jest to portal nie…

Czytaj więcej

Biznes

Lifestyle

Porady