Franczyza – pójście na łatwiznę?

Franczyza - pójście na łatwiznę?

Pojęcie „franczyza” od kilku lat jest coraz bardziej znane zarówno od strony inwestorów (osób, które chcą zainwestować pieniądze w biznes) jak i od drugiej strony – biznesmenów, którzy swój działający model przedsiębiorstwa chcą skalować na cały kraj i powiększać swoje zyski. W ostatnich latach liczba osób, która zdecydowała się otworzyć firmę opartą na licencji franczyzowej, przekracza już dwa tysiące rocznie!

Franczyza – dlaczego się decydujemy?

Większość osób decyduje się na biznes oparty na franczyzie z podobnych powodów. Na pierwszym miejscu pojawia się zazwyczaj marka. To własnie popularność i rozpoznawalność marki przyciąga inwestorów najmocniej. Chcąc otworzyć np. nowy punkt gastronomiczny w mieście średniej lub dużej wielkości musimy liczyć się z dużą konkurencją i pewnym przywiązaniem konsumentów do ulubionych miejsc, w których zjedzą pyszną pizzę czy cena dania do jego jakości będzie dla nich najbardziej odpowiednia. Nawet w przypadku szybkiej kawy – przywiązanie do znanych sieci kawiarni jest również mocno zauważalne.

Trudno się dziwić, że wybieramy więc marki, które są sprawdzone – są rozpoznawalne i są standaryzowane. W przypadku nowego biznesu, dołączenie do rozpoznawalnej marki wpływa również na niższe koszty dodarcia do grupy odbiorców i wpływa na ich zaufanie (bez względu na to, jak długo prowadzimy nasz biznes).

Cenne know-how

Tuż po korzyściach wynikających z rozpoznawalności marki pojawia się know-how. Podpisując umowę z franczyzodawcą będziemy uczestniczyli w procesie wdrażania do specyfiki danej branży i danego biznesu. Oprócz nakładów finansowych, które poniesiemy – będziemy zmuszeni zainwestować sporo swojego czasu, aby dokładnie zgłębić wszelkie tajniki, które przekładają się na sukces firmy. Dzięki temu wchodzący w biznes przedsiębiorca zyskuje pewność oraz spore ułatwienia w wejściu na rynek. 

Franczyzodawca będzie dbał o to, aby pomóc wchodzącej osobie w taki sposób, by jego biznes wypadł jak najlepiej. W końcu bardzo częstą praktyką jest powiązanie zysków franczyzobiorcy z opłatą za bycie „w sieci”. Franczyzodawca zmuszony jest również dbać o renomę, wizerunek i standard swojej firmy – dlatego w jego interesie jest dołożenie wszelkich starań, by debiut nowych partnerów okazał się sukcesem.

W przypadku osób dopiero wchodzących w świat biznesu, które nie mają jeszcze zbyt wiele doświadczenia w prowadzeniu firm, know-how marki może okazać się nadzwyczaj pomocne. Warto pamiętać również, że budowanie rozpoznawalnego szyldu, który na dobre zagości w świadomości klientów, może trwać lata ciężkiej pracy i podejmowania wielu ryzykownych decyzji. W przypadku franczyzy – start naszego biznesu nie jest anonimowym debiutem.

Może spodobać Ci się również:

unnamed file

Jaką perukę wybrać, by dobrze wyglądała i nie spadła

1 grudnia 2020

Dzisiejsze peruki dzięki nowym technologiom wyglądają zupełnie, jak naturalne włosy. Wiele względów determinuje wybór tej opcji. Może być to zwykła chęć wypróbowania nowej fryzury lub okazjonalna zmiana nie wymagająca interwencji…

Czytaj więcej

Biznes

Lifestyle

Porady