Franczyza – pójście na łatwiznę?
Pojęcie „franczyza” od kilku lat jest coraz bardziej znane zarówno od strony inwestorów (osób, które chcą zainwestować pieniądze w biznes) jak i od drugiej strony – biznesmenów, którzy swój działający model przedsiębiorstwa chcą skalować na cały kraj i powiększać swoje zyski. W ostatnich latach liczba osób, która zdecydowała się otworzyć firmę opartą na licencji franczyzowej, przekracza już dwa tysiące rocznie!
Franczyza – dlaczego się decydujemy?
Większość osób decyduje się na biznes oparty na franczyzie z podobnych powodów. Na pierwszym miejscu pojawia się zazwyczaj marka. To własnie popularność i rozpoznawalność marki przyciąga inwestorów najmocniej. Chcąc otworzyć np. nowy punkt gastronomiczny w mieście średniej lub dużej wielkości musimy liczyć się z dużą konkurencją i pewnym przywiązaniem konsumentów do ulubionych miejsc, w których zjedzą pyszną pizzę czy cena dania do jego jakości będzie dla nich najbardziej odpowiednia. Nawet w przypadku szybkiej kawy – przywiązanie do znanych sieci kawiarni jest również mocno zauważalne.
Trudno się dziwić, że wybieramy więc marki, które są sprawdzone – są rozpoznawalne i są standaryzowane. W przypadku nowego biznesu, dołączenie do rozpoznawalnej marki wpływa również na niższe koszty dodarcia do grupy odbiorców i wpływa na ich zaufanie (bez względu na to, jak długo prowadzimy nasz biznes).
Cenne know-how
Tuż po korzyściach wynikających z rozpoznawalności marki pojawia się know-how. Podpisując umowę z franczyzodawcą będziemy uczestniczyli w procesie wdrażania do specyfiki danej branży i danego biznesu. Oprócz nakładów finansowych, które poniesiemy – będziemy zmuszeni zainwestować sporo swojego czasu, aby dokładnie zgłębić wszelkie tajniki, które przekładają się na sukces firmy. Dzięki temu wchodzący w biznes przedsiębiorca zyskuje pewność oraz spore ułatwienia w wejściu na rynek.
Franczyzodawca będzie dbał o to, aby pomóc wchodzącej osobie w taki sposób, by jego biznes wypadł jak najlepiej. W końcu bardzo częstą praktyką jest powiązanie zysków franczyzobiorcy z opłatą za bycie „w sieci”. Franczyzodawca zmuszony jest również dbać o renomę, wizerunek i standard swojej firmy – dlatego w jego interesie jest dołożenie wszelkich starań, by debiut nowych partnerów okazał się sukcesem.
W przypadku osób dopiero wchodzących w świat biznesu, które nie mają jeszcze zbyt wiele doświadczenia w prowadzeniu firm, know-how marki może okazać się nadzwyczaj pomocne. Warto pamiętać również, że budowanie rozpoznawalnego szyldu, który na dobre zagości w świadomości klientów, może trwać lata ciężkiej pracy i podejmowania wielu ryzykownych decyzji. W przypadku franczyzy – start naszego biznesu nie jest anonimowym debiutem.
Może spodobać Ci się również:
Lekarz stomatolog cieszy się dużym zaufaniem społecznym, co więcej ten zawód jest uważany za bardzo dobrze płatny. Czy tak jest naprawdę? Jakie są średnie zarobki stomatologów i gdzie szukać dobrego…
Czytaj więcej